Guild Wars
Guild Wars je hra, která vyvolala obrovská očekávání a silné emoce už rok před svým vydáním. Pozornost hráčské veřejnosti upoutalo spojení korejské společnosti NCSoft s přeběhlíky z Blizzardu, kteří vytvořili princip Battle.netu - online služby pro multiplayer v Diablu II. Battle.net se i přes miliony problémů s různými podvody ukázal jako nesmírně úspěšný koncept, který díky nutnosti registrace sériového čísla hry výrazně zvýšil prodeje, a to i v České republice podobně, jako se to podařilo Valve u Half Life.
Samotná důvěra v know-how vývojářů by pravděpodobně pro celosvětové šílenství nestačila, proto NCSoft přitvrdil a nabídl zájemcům možnost hru vyzkoušet v průběhu vývoje, první fáze testování byla veřejná, jak se hra přiblížila k vydání, měli k víkendovým návštěvám ve světě Tyria přístup už pouze předplatitelé a účastníci různých marketingových akcí během víkendových akcí. Díky tomuto přístupu si Guild Wars získaly rekordní počet předobjednávek. První týdny prodejů znamenaly jednoznačně první příčku v prodejnosti her na platformu PC, obdobně masově zaměřený World of Warcraft musel přenechat místo svému pravému soupeři. Je to tak, konkurencí Guild Wars není EverQuest 2 nebo žádná jiná plnohodnotná MMORPG, ale právě jednoduchá onlinovka určená zejména začátečníkům a masovému publiku zaměřenému na akci obecně.
Čeští hráči to měli s přístupem ke Guild Wars obtížnější, původní distributor nasadil opravdu vysokou cenu, ale i tak patřily GW k nejočekávanějším hrám. Když se distribuce hry ujal CD Projekt, došlo k zásadní změně, cena hry byla sražena na 999 korun, což zájem hráčů katapultovalo raketově vzhůru. S novým distributorem přišlo rozhodnutí o lokalizaci manuálu, které je spojené s odložením datem uvedení hry na 20. 6. Několikatýdenní skluz ve vstupu českých hráčů (pokud si hru neobjednali ze zahraničí) do Guild Wars samozřejmě není žádnou tragédií a základní informace v češtině ocení drtivá většina zájemců o tuto hru.
Cena hry byla sražena na 999 korun, což zájem hráčů katapultovalo raketově vzhůru.
A co je ve světě Tyria vlastně čeká? I přes obecné srovnávání Guild Wars s MMORPG tituly (a informování o nich i v Online světech na Bonuswebu) GW není klasickou online hrou na hrdiny. Autoři používají označení kompetitivní online hra na hrdiny a v překladu pro běžného člověka jde o akční mlátičku ve fantasy stylu, která se hraje online a soustředí se na boje mezi hráči. Ale to samozřejmě není všechno.
Základem je vytvoření postavy. Možnosti v této fázi nejsou příliš široké, k dispozici je pouze jedna rasa, ale vzhled postav se liší podle zvoleného povolání, kterých je ve hře celkem šest. V rámci nabídky jednotlivých povolání můžete upravovat účes, barvu vlasů nebo typ obličeje. Nabídka je ale velice omezená, zejména ve srovnání se špičkou v úpravě vzhledu postavy, kterou představuje EverQuest 2 a Star Wars Galaxies.
Geniálním tahem vývojářů GuildWars je možnost vytvoření nejen klasické herní postavy, která začíná na levelu jedna a pomalu se prokousává spoustou dobrodružství, úkolů a tunami mrtvol ke dvacáté, zatím finální, úrovni, ale také vytvoření postavy pro PVP - bitky proti lidským protivníkům. Tato postava je okamžitě vytvořena na úrovni 20, její schopnosti a vybavení jsou však omezené na výběr z připravených šablon, ovlivnit jde ještě vybavení pouhým výběrem mezi několika málo variantami. S takovou postavou je možné se účastnit základních bitek, ale čím dále je hra od svého vydání, tím obtížnější je s touto PVP postavou dosáhnout úspěchu. Klíčem k němu je získávání schopností a vybavení s postavou, která prochází obsahem hry hezky od začátku.
Výběr povolání není příliš složitý, šest možností pokrývá základní archetypy hrdinů: tři druhy mága (magie ohně, magie smrti a magie iluzí), válečníka, bojového mnicha a nakonec dobrodruha - hraničáře. Každý tak má možnost vybrat si, co je jeho srdci blízké. Prvních pár kroků ve světě Tyria probíhá v provincii a městě Ascalon, kde na hráče čeká řada základních úkolů, které ho seznámí s principy hry a schopnostmi daného povolání. Po chvíli se herní obzor rozšíří - kromě základních dovedností totiž jako odměnu za plnění úkolů dostanete nové schopnosti, které v jiných hrách postavy získávají spíše automaticky při dosažení určité úrovně.
Další prohloubení zprvu velmi jednoduchého principu přichází stále ještě v přípravné fázi, kdy máte možnost zvolit si druhé povolání. Tato možnost výrazně zvyšuje rozmanitost postav ve hře, protože kombinovat lze všechna povolání se všemi. V boji potom můžete používat efektivně dovednosti obou povolání. S objevováním nových a nových dovedností ale zjistíte, že se všechny nemůžete používat zároveň, maximální počet přístupných dovedností je osm. To je okamžik, kdy se z jednoduché plácané stává hra, která klade důraz i na přemýšlení a správnou volbu taktiky. Nastavení dovedností lze totiž měnit pouze ve městech nebo před vstupem do arény.
Nové dovednosti je možné získat nejen jako odměnu za splnění úkolu, některé je možné získat obyčejným nákupem u obchodníků a naopak, pokročilé dovednosti je možné získat riskantním učením od mocných nepřátel. Všechny dovednosti, které získáte se svou RP postavou, má k dispozici také PVP postava, takže můžete ve bojích proti ostatním pokračovat s lepšími schopnostmi ještě dříve, než se s RP postavou dostanete až na dvacátou úroveň.
Prvním bojem s lidským nepřítelem končí také sladký pobyt v první herní oblasti, kde je tráva zelená a potvory slabší a osamocené. Odchod z města je provázen příběhem, vašeho odchodu se účastní i samotný princ a nechybí ani animované sekvence, které završují splnění významných úkolů. Hra má vytvořenu lineární osnovu tvořenou právě tímto typem úkolů, i když nechybí ani oblasti pro volné pobíhání a válčení, nicméně smyslem této části hry je pouze připravit postavu na boje proti ostatním hráčům v různých týmových disciplínách v nejrůznějších arénách, které se liší podmínkami boje a počtem účastníků na obou stranách.
Odchod z města představí nenásilnou formou kromě fungování PVP také další neobvyklou vlastnost Guild Wars a tou jsou žoldáci - počítačem ovládané postavy, které doplňují vaši družinu dobrodruhů. Tato vlastnost je opravdovým dotykem génia. Nejenže připomíná klasické hry na hrdiny jako byl Dungeon Master nebo série Eye of Beholder (ale to asi nepamatujete), ale v prostředí online hry umožňují hrát samostatně, pokud není online žádný váš kamarád a necítíte se na dohadování s někým cizím.
Nevýhodou využití žoldáků je pomalejší získávání zkušenosti a menší podíl na kořisti, ale tyto nevýhody má v jisté formě i hra ve skupině s lidskými spoluhráči. Skutečným problémem tak je spíše občas selhávající umělá inteligence a hlavně nemožnost ovládat chování svých „podřízených“. Nemožnost volit taktiku pro celou skupinu bohužel znamená častou ztrátu slabších členů skupiny jako jsou mágové. Podobným problémem trpí i práce s „pomocníky“, které mají k dispozici hraničáři (po ochočení divokého zvířete) a nekromanti (v podobě dovedností, které vyvolají nemrtvé).
Díky jednoduchým modelům a prostým texturám je hra méně náročná na výkon počítače.
Základem celých Guild Wars je PvP. To se odehrává v arénách a pro úspěch je nutná spolupráce členů týmu, vhodná kombinace postav a dovedností. Hra počítá s několika drobnostmi, které PvP dělají zajímavějším, jde například o možnost blokovat postup nepřítele, kolem bojovníka se jen tak snadno neprotáhnete ke slabému mágovi, budete muset obíhat, postava s lukem nebo mág si mohou také vesele kouzlit z útesu, na jehož vrchol vede dlouhá cesta a terén vůbec hraje v bojích důležitou roli. Možnost okamžitě začít hrát s postavou na nejvyšší úrovni navíc PvP zbavuje problému s vytvořením vztahu mezi hráčem a postavou, kdy poražení někdy nesou opravdu těžce smrt své postavy.
Až do této chvíle Guild Wars vytahují z rukávu jeden trumf za druhým, ale i falešný hráč má jen omezenou zásobu karet a 3x by mu srdcové eso nikdo nesežral. I Guild Wars tak po čase ztrácejí na dechu - tedy opět hlavně ve srovnání s plnohodnotnými MMORPG, se kterými je tento nástupce Diabla II porovnáván. Základem v online hře na hrdiny bývá komunikace, nejen společný boj, ale různé formy interakce. V Guild Wars jsou tyto možnosti očesány na minimum. S ostatními hráči se můžete potkávat pouze ve městech, neexistuje možnost vyrábět předměty, ty hráčům z donesených surovin poskládají NPC. Výjimkou je komunikace uvnitř hráčského cechu - Guildy. Kromě komunikačního kanálu (pro hraní se stejně hodí spíše TeamSpeak nebo obdobná aplikace pro hlasovou komunikaci) nabízí příslušnost v guildě také výhodu v podobě pláště se znakem cechu.
|
Veškeré herní akce tedy plnění úkolů, boje proti ostatním hráčům probíhají v oblastech, které jsou pro každého hráče nebo skupinu vytvořeny zvlášť a nelze v nich potkat nic než počítačem ovládané postavy a nepřátele. Právě tento systém umožňuje distribuovat Guild Wars jako hru bez měsíčních poplatků, protože má minimální nároky na technologické zázemí, kapacitu připojení herních serverů do internetu a nakonec i na zaměstnance, kteří by se jinak o mohutnější infrastrukturu museli starat.
|
Šetření na technologiích je vidět i z dalších prvků hry. Je evidentní, že pro GuildWars byly použity prvky z jiných her NCSoftu. Postavy ve hře jsou sice na první pohled líbivé, druhý pohled ale prozrazuje příliš velkou jednoduchost jejich modelů a malou variabilitu vzhledu postav i předmětů. Malý počet různých modelů je snad společným osudem moderních online her, ale v případě Guild Wars je tento nedostatek opravdu výrazný. Každý, kdo hrál EverQuest 2 nebo třeba Lineage II ze stáje NCSoftu, se proto nad grafikou GuildWars musí ošklíbat. Na druhou stranu je pravda, že díky jednoduchým modelům a prostým texturám je hra méně náročná na výkon počítače a navíc se opět snižuje objem přenášených dat a NCSoft šetří náklady.
Ani ozvučení hry není špičkové, zvuky boje a atmosférické zvuky celkem ujdou, ale to je vše, ve hře chybí namluvení postav. Kompletní namluvení MMORPG přinesl EverQuest 2 a tato drobnost neuvěřitelným způsobem zvyšuje požitek ze hry, každá nová hra, která bude dál spoléhat na to, že hráči budou číst texty z obrazovky, je zpátečnická. U Guild Wars je to škoda tím spíš, že ve hře zas tolik textů k namluvení není, tedy ve srovnání s plnohodnotnou MMORPG. I když těžko tohle vyčítat, když Svět Warcraftu také spoléhá na to, že jsou hráči gramotní. Na vyšší úrovni je hudební doprovod, hudební CD, které je součástí sběratelské verze hry, se těší poměrně velké oblibě. NCSoft hodlá vydělávat další peníze na nabídce další hudby do Guild Wars za poplatek. Hudební balíčky, část hudby bude dostupná i zdarma, mají tak trochu vyplnit čas do vydání prvního datadisku, který přijde až v roce 2006, běžná frekvence vydávání přídavků má být 6 měsíců.
Hráči, které soupeření s živými protivníky v prostředí RPG neláká, budou mít za 999 korun slušnou dávku zábavy, herní doba pro splnění všech úkolů a dosažení 20. úrovně je odhadována na cca 100 hodin, tolik single player hry nenabízejí. Pokud naopak máte rádi mlácení ostatních ve stylu, kdy rozhoduje vybavení a dovednosti vaší postavy, budou pro vás Guild Wars rájem na zemi. No a všichni, kdo od hry na hrdiny očekávají více, mají možnost zvolit opravdovou MMORPG, na trhu jich je víc než dost
Komentáře
Přehled komentářů
je na to cz server
RE:Free server
(Seeker, 21. 10. 2009 19:54)tím free server myslel public, na kterém může hrát bez nutnosti vlastnit originální hru
RE:Free server
(EvErsMann, 7. 3. 2009 20:06)
Na GW žádný free servery nejsou ani nepotřebuješ je jen jeden a ten je Free a taky pěkně rychlej stačí si hru koupit ale nestahuj si to je to zbytečný musíš mít originální CD key
FREE server
(Guild Wars FREE server, 19. 4. 2007 18:12)
Jaky je FREE server na Guild Wars?????????pls poslete mi to na email:Jri.olah@seznam.cz
????????????
(mnorpg, 25. 12. 2010 12:41)